#Bajet2016 will be tabled on 23 October, 2015.
Follow us here for the summary of government initiatives related to this topic after the Budget Speech.

pengurangan tambang KTM

Saya berharap tambang pengangkutan KTM dapat dikurangkan separuh dari harga asal. Ini dapat menarik minat rakyat yang duduk luar dari kawasan Kuala Lumpur untuk bekerja disana kerana banyak peluang pekerjaan. Disebabkan kos sara hidup yang tinggi di situ, rakyat lebih rela untuk tidak keluar dari tempat kelahiran dan bekerja dengan gaji yang lebih rendah. Ini merupakan subsidi bersasar kerana pengangkutan KTM ini biasa dinaiki rakyat marhaen dan bersifat membantu rakyat yang kurang mampu.


nurhidayani
18 Sep 2015
Transport & Infrastructure

Free Childcare Centres for Toddlers of Government Servants

I would like to suggest the consideration of free childcare centres for children (toddlers 0-3) of civil service. It might necessary the at the office building but it can also be provided at the housing/ living areas or perhaps any branches existing childcare centres which can be considered as in the list of panels. This will certaiy help in reducing the financial burden to parents especially those with a smaller income in the cities as the fee could be as high as RM700/child.


Farah
18 Sep 2015
Cost of Living

mansuhkan gst terhadap urusan perkhidmatan kerajaa

adalh perlu bagi rakyat agar perkhidmatan kerajaan contohnya pembaharuan lesen bebas dari sebarang cukai khususnya gst kerana ia adalah perkara wajib bagi rakyat di dlm negara agar tidak dikenakan tindakan undang undang dan dpt menjalankan sesuatu urusan secara sah


amirul adli
18 Sep 2015
Taxation, Business & Finance

kereta api moden untuk dlm bandar n luar bandar serta antara negeri

Assalamualaikum PM MALAYSIA.. Berkenaan pengangkutan darat yg lebih efisian n sistemetik serta produktif seperti lrt or monorel or seumpama sudah sampai masa negeri sabah memerlukan pengangkutan seperti ini untuk melonjak kan tahap ekonomi serta sosial dan memangkin kan byk sektor seperti pelancongan yg sememangnya sesuai dgn negeri sabah untuk memudahkan rakyat dan pelancong serta peniaga untuk lebih berdaya saing dan seterusnya memampankan ekonomi malaysia .sekian terima kasih


Shadhwa Antin
18 Sep 2015
Transport & Infrastructure

menghapuskan gst terhadap bekalan ubat ubatan

kerajaan haruslah memansuhkan gst terhadap ubat ubat dari luar negara kerana ia adalah keperluan bagi rakyat yg mungkin memerlukan ubat ubatan secara tetap contohnya pesakit kencing manis bagi meneruskan hidup mereka, ini dapat mengurangkan beban yang ditanggung mereka yang tidak boleh mengelakkan lagi daripada membeli ubat ubatan bagi menampung penyakit mereka


amirul adli
18 Sep 2015
Healthcare

Sukan bermotor MAT REMPIT

Beri pendidikan pengubahsuaian motor kepada para mat rempit. kadang-kadang saya tengok mereka ini mengubahsuai motor tapi tak laju la... lepas tu buat aksi superman, tapi tak laju jugak... teknik yang betul mungkin diperlukan mereka.


lee yih yeong
18 Sep 2015
Youth & Sports

Sukan Golf & Padang Orang Ramai

Ada padang golf di Selesa Hill Resort (18 lbg) di Bkt Tinggi, Pahang bagus tapi tidak di jaga. Bunker pasir keras. Tempat ini terdapat ramai belia yg datang di hari biasa. Bayaran cuma RM50 dengan buggy untuk 18 lubang. Tapi hari cuti penuh dengan orang Korea. Harap KBS dapat menaja belia dan maintain padang golf di Selesa Homes, Bkt Tinggi. Pemiliknya orang melayu. Johari Sabirin


Johari Sabirin
18 Sep 2015
Youth & Sports

Memudahkan pinjaman perumahan (prima)

Saya mencadangkan agar program prima yang sedia ada diperbaharui untuk pasangan bumiputera..kerana kami yang baru berkahwin terlalu susah nak buat loan.. Tak perlulah yang mewah. Cukuplah untuk rumah mampu milik sahaja..kerana hampir kesemua dari kami menyewa.. dan berpindah randah..


Sitty Sarah
18 Sep 2015
Housing and Urban Living

Pengecualian cukai GST ke atas rumah

1- Pengecualian cukai GST ke atas rumah berharga RM500,000 (bandar) dan RM 400,000 (luar bandar) 2- Pengeacualian cukai GST ke atas rumah lot bumiputera 3- Pengecualian cukai GST ke atas pembeli rumah PR1MA Terima kasih


Syamsul Ibnu H
18 Sep 2015
Housing and Urban Living

NAIK GAJI BAGI AKAUNTAN PROFESIONAL

Salam Dato' Sri,Saya ingin mencadangkan dinaikkan gaji sebanyak RM500-RM1000 bagi penjawat awam yang bergelar akauntan jika mereka memiliki keahlian dari Badan Profesional seperti ACCA, ICAEW, CIMA dan sebagainya.Ini kerana kos bagi menduduki peperiksaan dari Badan Profesional ini adalah tinggi, sukar untuk lulus, serta perlukan komitmen yang tinggi jika belajar separuh masa.Inisiatif ini selaras dengan tujuan Peneraju yang inginkan tambahan bilangan akauntan bumiputra professional di Malaysia.


Ct Khattyeejah Sam
18 Sep 2015
Employment

Legal Studies Loan

a) menyediakan kemudahan pinjaman pelajaran untuk pengajian Undang-undang di universiti-universiti antarabangsa untuk pengajian peringkat sarjana (Graduate Diploma) b) dengan pinjaman untuk pengajian ini, bertujuan untuk melanjutkan pengajian untuk Latihan Guaman (Legal Practice) di mana-mana tempat di Australia khas untuk anak-anak Malaysia dari Sabah dan Sarawak, kerana kedua-dua negeri ini tidak tertakluk di bawah bidang kuasa Badan Guaman Malaysia.


Awang Mahadil
18 Sep 2015
Education

perkampungan baru

Mohon supaya kerajaan dpt menyediakan lebih byk tanah lot bagi membina rumah utk belia2 yg baru berumah tangga. Harga rumah di kota kinabalu amat mahal. Wujudkan perkampungan baru dan kerajaan hanya perlu sediakan kemudahan asas. Belia yg memiliki pekerjaan boleh membuat pinjaman utk membina rumah di tanah sendiri dgn harga lebih murah jika dibandingkan dengan rumah dijual pemaju.kami hanya mahu satu lot tanah utk rumah sahaja.tq


Irwan J Ibrahim
18 Sep 2015
Housing and Urban Living

Projek Memperkasa Belia luar bandar di Sarawak & Sabah

Dear YAB Dato' Seri, Saya ingin mencadangkan agar Bajet 2016 mengambilkira keperluan belia luar bandar dengan mewujudkan satu program untuk memperkasakan mereka. The Budget 2016 should consider to set aside allocation for NGOs or companies appointed by the government to organise regular forum/seminar/workshop that help explain government's policies/initiatives to the people/community instead of allowing the explanation to be done by any BN political parties alone.


HARRY ENTEBANG
18 Sep 2015
Rural Development

Kad Diskaun Siswa 1 Malaysia

Saya mencadangkan agar fungsi kad ini ditukar kpd Kad Debit Siswa 1 Malaysia. Cthnya, setiap akaun kad ini akan dimasukkan rm 50 setiap bulan agar para mahasiswa dpt membeli brgn keperluan mereka dgn mudah di mana2 kedai yg terpilih.


Ahmad Amiruddin
18 Sep 2015
Education

Lanjutkan MyBrain'15

Berharap Dato Sri Najib memperlanjutkan MyBrain'15 kepada beberapa tahun lagi demi mencapai matlamat negara maju 2020 dan mecapai jumlah orang berkepakaran (PhD). Ini kerana jika MyBrain ini dihentikan setakat 2015, boleh merugikan negara malaysia kerana bidang pendidikan lah yang menjadikan tanda aras negara maju.


Nurul Akma Reduan
18 Sep 2015
Education

FOLLOW-UP ACTIONS

Will appreciate if you could forward the budget ideas, comments and suggestions, where deemed applicable, to the relevant Ministries, Departments and agencies for follow-up actions. GOD bless Malaysia!


bokannah
18 Sep 2015
Cost of Living

sekolah satu malaysia

Tolong hapuskan sekolah mengikut bangsa..kita rakyat malaysia patut hanya ada satu aliran sekolah utk semua rakyat malaysia,tiada kurang tiada lebih. Barulah semangat toleransi antara setiap bangsa di malaysia dapat dipupuk.pendidikan ini patut mula dari kecil dan bukannya bila telah dewasa.sistem sekolah skrg ternyata gagal utk masyarakat majmuk kita di malaysia.tq


Irwan J Ibrahim
18 Sep 2015
Education

menghapuskan gst yang dikenakan terhadap bekalan ubat ubatan

kerajaan perlu mempertimbangkan untuk menghapuskan gst terhadap bekalan ubat ubatan dari luar negara kerana ia adalah keperluan bagi manusia yang mungkin memerlukan ubat ubatan yang tetap contohnya pesakit diabetic untuk meneruskan hidup mereka ,


amirul adli
18 Sep 2015
Healthcare

produk tempatan

Kerajaan patut mulakan usaha meningkatkan produk tempatan utk pasaran domestik. Malaysia byk sumber, contoh seperti kita mampu tanam beribu pokok koko utk produk seperti milo.masalahnya produk kita tidak sebaik milo nestle kerana tiada R&D utk pembangunan produk tempatan utk menyaingi produk import. Kurangkan dagangan import, harga jauh lebih murah dgn produk sendiri.tq


Irwan J Ibrahim
18 Sep 2015
Environment and Agriculture

pendatang asing

sy mohon agar DS berhentikan membawa masuk pekerja2 asing ke malaysia..mcm sekarang ni..mereka memonopoli kawasan, peluang pekerjaan, peluang perniagaan..semua mereka nk rebut..jenayah di kalangan mereka pun sgt tinggi..adab sopan pun xde..bwak sikap gangster kampung kt tmpat kita ni..yg perempuan pulak ska ganggu suami org..berpakaian menjolok mata..kadang2 pakai bju tdo je..mmg annoying la..so sy harap la dipertimbangkan usul sy ni..terima kasih..


zuhailah binti ahmad
18 Sep 2015
Public Safety & Corruption